Goed slot van een geweldig lang weekeinde: ver voor de buien ingepakt en weggereden. Filevrij in Gouda aangekomen.
Categorie: Algemeen
Susteren 3
Prachtige tweede pinksterdag in Zuid-Limburg. Nou ja, de camping in Susteren dan. Rust, ruimte, Irn-Bru (ja, alcovrij, want einde middag naar huis) binnen handbereik, dus waarom zou je de moeite doen ergens heen te gaan. Hoewel bezoekje aan Vrijthof, vrijdag niet te versmaden was.
Het is me gelukt een heel boek uit te lezen. Aan het volgende (over twee broers van wie de een voor Oxford en de ander voor Cambridge roeit in hetzelfde jaar), zal ik vrees ik pas in de wintervakantie toekomen.
Susteren 2
Zaterdag gebruikt om bij te kletsen en ‘s; avonds was er natuurlijk het bekende ritueel van het 18+ kamp: de barbecue! Goed verzorgd door F. De RFW-wijn smaakte er prima bij. En zo werd het toch nog laat voor ik mijn slaapzak in dook
Zondag is van een geheel andere orde. De zo maakt al snel plaats voor wolken. Dikke grije wolken zelfs, maar Buienradar geeft geen onheilspellende boodschap af. Koffie- en limotijd zijn voorbij dus zo maar ff de eerste McEwans Export uit de koelkast halen. Het leven is zwaar op een camping in Susteren.
Susteren 1
Heerlijke eerste dag op de camping Hommelheide in het net Zuid-Limburgse Susteren. Rustige plekken (nu nog wel!!!), sschitterend speelmeer voor de kids, de vogels fluiten, de zon schijnt en het kijkglas is vol. Het is hier, kortom, wel vol te houden tot maandagmiddag.
Onweer
Wat een verschil met gisteren. Onweer, onweer en nog eens onweer. Wie is er niet wakker van geworden? Tussen vier en vijf uur was het het hevigst. De ene lichtflits na de andere. Bijna genoeg om er een boek bij te lezen.
Op de radio klinken al berichte over ernstige verkeershinderd. Zal dus wel een heel lange ochtendspits worden. Geen saaie dag dus.
Klik hier voor de webcam van de A12 bij Gouda (Goudse Poort). Je ziet het verkeer dat net onder het aquaduct uitkomt, vanuit de richting Rotterdam/Den Haag. De buitenradar kun je hier vinden.
Hard werken

Soms is het werk zo zwaar Vandaag onder een mooi zonnetje tocht van Alphen naar Waddinxveen gemaakt met een jacht waarvan de prijs niet bekend is, maar ligt in de orde van grootte van enkele tientallen miljoenen euros. Gebouwd door Van Lent in Kaag, voor een niet bij name genoemde miljardair. Alles glimt aan boord, de durste materialen zijn gebruikt, het deed bijna pijn aan mijn ogen. Champagne in de hand, kijken naar de mensen op de kade wat verschrikkelijk om de nieuwe werkweek zo te beginnen 🙂 OK, ik houd er genoeg verhalen aan over voor de krant, maar verder was het vooral genieten van de pracht en praal.
Vaartocht werd gemaakt omdat Van Lent meebetaalt (2,5 miljoen euro) aan de vernieuwing van de Julianasluis in Gouda. Als die breder wordt, kan de werf nog grotere jachten bouwen. En van Kaag naar de klant is maar n route die te doen is: over de Gouwe, langs Gouda, naar Rotterdam. De sluis is twaalf meter breed en op de rest van de route is bij bruggen twee meter ruimte meer. Als de nieuwe, tweede sluiskolk geen twaalf (zoals nu), maar veertien meter wordt, is Van Lent geholpen. Het meebetalen werd bekrachtigd aan boord van het 62 meter lange, 11,50 meter brede, vijf dekken tellende jacht. Aan boord kreeg ik rondleiding. Uniek, want de klanten van Van Lent blijven anoniem en hebben het ook niet zo op pottenkijkers op hun jachten.

Maar vandaag is er een uitzondering. En dus aanschouw ik het fraaie houtwerk, het marmer, neem een kijkje in de eigenaarshut (met aparte badkamers voor hem en haar), het kantoortje voor de eigenaar, zijn eigen gymkamer, de gastenverblijven, de jacuzzi op het voordek en het zonnedek annex helikopterdek en de high tech stuurhut. k Zie de bemanningsverblijven (iets minder luxe, maar nog steeds van hoge kwaliteit materialen) en hoor dat het jacht gebouwd is op twaalf gasten en zestien bemanningsleden.
Wie de eigenaar wordt in juli, daarover doet Van Lent geen mededelingen. Ook het prijskaartje blijft geheim. ,,Houdt het maar op enkele tientallen miljoen, is het enige dat directeur D. Schonenberg kwijt wil. En ah, daar op een reddingsboei prijkt de naam van het jacht; de Trident. ,,Dat is een werknaam, zegt de andere directeur D. van Lent. Pas na de overdracht aan de eigenaar, in juli in Amsterdam, krijgt het schip de echte naam.

Schouwburg 2009/2010 deel 2
De bestelling voor het nieuwe theaterseizoen is ingeleverd. Hier mijn keuze:
19/09: Diavolo (beetje Cirque du Soleil-achtig)
04/10: Het Thriller Theater met De Spooktrein (toneel)
27/10: Het Toneel Speelt met Ghetto
04/11: De Parelvissers (Staatsopera van Tatarstan)
17/11: RO Theater: De Gebroeders Karamazov (toneel)
26/11: Jan Jaap van der Wal
10/12: Van Muiswinkel en Van Vleuten: Mannen het allerbeste!
05/01: Het Nationale Toneel: De Kersentuin (Tsjechov)
22/01: Amandla! Mandela
18/02: Blf
19/02: Het Volk: De Opportunist (toneel)
26/02: De Verlichting is stuk (op locatie, stadhuis)
06/04: Helmert Woudenberg & Sarah Eweg: De olifant en de duif
22/04: Het Zuidelijk Toneel: Analemma (op locatie, Markt)
24/04: Ada
10/06: Youp van t Hek
En nu maar afwachten wat wordt toegewezen.
Piper
Hoe heerlijk kan een avond zijn. Me net – onder de tonen van pinaospel van Bach en met een gelagerde Corenwyn – voorbereid op een aspergemaaltijd thuis, klinkt daar opeens boven het geluid van de veegmachines van Cyclus een Piper. Onder het afdak/schavot van de Burgerhal speelt hij de de Skye Boat Song, the Queen Mum’s favorite en nog meer. Wow!
The Hague Jazz
Fantastische jazzavond meegemaakt op het The Hague Jazz (negentig artiesten, veertien podia) in het Congresgebouw in Den Haag. Avond, ja. Van de verlenging tot de in de kleine uurtjes is niets terechtgekomen. De nachttrein die ik eindelijk wel eens wilde proberen, is geamputeerd dit weekeinde. En dat zou betekenen dat met de bus van Den Haag naar Rotterdam gereisd zou moeten worden, om daar een half uur te wachten op die trein. Nee dus. Ook al zon domper. Voor kaartjes die 45 euro kosten, mag het toiletbezoek in het Congresgebouw toch wel gratis zijn. Niet dus. Er dient per keer 40 cent te worden afgerekend!
Niet getreurd, R. (die vrijkaartjes had gekregen voor het festival en een gegeven paard kijk je niet in de bek) en ik hebben ons uitstekend vermaakt. Wat wil je als je al binnen tien minuten na binnenkomst lekker kunt luisteren van de fantastische muziek van Freshleyground met zangeres Zolani Mahola, een geweldige Zuid-Afrikaanse (Kaapstad) vrouw. Loepzuiver, duidelijk hoorbare Zuid-Afrikaanse invloeden, constant in beweging, het publiek opzwepend met haar energie (Doo-Be-Doo). Had van R. al kopietje van cd van dit gezelschap gekregen en ga er nu met nog meer plezier naar luisteren.
OK, weinig met jazz te maken, nou en?
Schouwburg 2009/2010 deel 1
U dacht dat de keuze links- of rechtsdraaiende yoghurt moeilijk was? Nou, probeer dan maar eens een nog redelijk betaalbare selectie te maken in de brochure voor het nieuwe seizoen in de Goudse Schouwburg te maken. Hieronder de eerste schifting: (de cursief aangegeven voorstelling boek ik sowieso)
19/09: Diavolo (beetje Cirque du Soleil-achtig)
29/09: Racoon (popmuziek)
04/10: Het Thriller Theater met De Spooktrein (toneel)
23/10: Chris Hinze & Claron McFadden
27/10: Het Toneel Speelt met Ghetto
04/11: De Parelvissers (Staatsopera van Tatarstan)
17/11: RO Theater: De Gebroeders Karamazov (toneel)
26/11: Jan Jaap van der Wal
04/12: Soweto Gospel Choir
10/12: Van Muiswinkel en Van Vleuten: Mannen het allerbeste!
05/01: Het Nationale Toneel: De Kersentuin (Tsjechov)
22/01: Amandla! Mandela
23/01: Jazz Impuls: Piet Noordijk Plays Ballads en The Beets Brothers
18/02: Blf
19/02: Het Volk: De Opportunist (toneel)
26/02: De Verlichting is stuk (op locatie, stadhuis)
23/03: Campert, Mulder & Chabot
06/04: Helmert Woudenberg & Sarah Eweg: De olifant en de duif
22/04: Het Zuidelijk Toneel: Analemma (op locatie, Markt)
24/04: Ada
10/06: Youp van t Hek
De keuze volgt dit weekeinde, want uiterlijk dinsdag 12.00 uur moet bestelling zijn ingeleverd.
